Éber szedálás

A legtöbb fogászati beavatkozás a mai modern érzéstelenítő szerek és technikák alkalmazásával fájdalommentesen elvégezhető. Mégis akadnak olyan páciensek, akik továbbra is szoronganak, ha be kell ülni a fogorvosi székbe. A fájdalomtól való félelem olyan erős lehet, hogy nem elegendő az érintett terület elérzéstelenítése, egyéb szorongáscsökkentőre is szükség lehet.

A beavatkozást megelőzően telefonon konzultál, illetve szükség esetén személyesen találkozik altatóorvosunkkal, aki a előzetesen kitöltött és elküldött kérdőívet, illetve az esetlegesen elrendelt további vizsgálatok eredményeit áttekinti, megvizsgálja Önt és eldönti, hogy az Ön esetében biztonságosan kivitelezhető-e a szedáció. A súlyos szív-és érrendszeri betegségek, légzőszervi betegségek, májbetegség, vesebetegség, cukorbetegség esetén a rendelői körülnények között végzett altatás nem biztonságos, így nem végezzük el. Amennyiben a beavatkozás előtt belázasodna, megfázna, feltétlenül jelezze, ez esetben az altatást halasztani kényszerülünk.

A beavatkozás előtt legalább 6 órával szilárd táplálékot, tejterméket, kávét ne fogyasszon, 2 órával előtte még tiszta, szénsavmentes folyadékot (tea, víz) fogyaszthat. A beavatkozás előtti napon és a következő 24 órában alkoholt ne fogyasszon, a beavatkozás előtt és után néhány óráig ne dohányozzon! Ha mégis evett vagy tiltott italt fogyasztott az altatás előtt 6 órával, feltétlenül közölje orvosaival az altatás megkezdése előtt.

Az altatásos beavatkozás vérnyomásméréssel, pulzusvizsgálattal kezdődik, majd az alkar vagy kéz egy vénájába műanyag kanült helyezünk, infúziót kötünk be, ezután nyugtató hatású gyógyszert adunk több részletben a kívánt hatás eléréséig. A műtéti területet a fogorvos helyileg érzésteleníti. A belélegzett levegőt szükség esetén az orrához vezetett műanyag csövön keresztól oxigénnel dúsítjuk. Vérnyomását megfelelő időközönként mérjük, vére oxigéntelítettségét folyamatosan ellenőrizzük.

A beavatkozás után, amennyiben semmiféle szövődmény nem jelentkezett, rövid ébredési periódust követően felnőtt kísérővel távozhat otthonába. Az elkövetkező 16 órát otthonában, felnőtt felügyelet mellett töltse. Még 24 óráig tilos a gépjárművezetés, veszélyes gépek kezelése, nem javasolt fontos döntéshozatal, aláírás!

Az éber szedáció gyakorlatilag biztonságos. Azonban, mint minden orvosi beavatkozásnak, ennek is lehetnek mellékhatásai, szövődményei (pl.: teljes öntudatvesztés, légúti védekező reflexek csökkenése, a légzés felületesebbé válása, esetleg átmeneti leállása, vérnyomás és/vagy a pulzusszám csökkenése, paradox reakciók, elhúzódó gyógyszerhatás,allergiás reakció, vénafal irritáció vagy gyulladás), de ezek igen ritkák és megfelelő odafigyeléssel elkerülhetőek, illetve effektíven kezelhetőek.

Lényegesnek tartom a betegközpontú, minőségi munkavégzést, a megfelelő, személyre szabott tájékoztatást.

Dr Demeter Balázs
Aneszteziológus és intenzív terápiás szakorvos